A R C O S
I I
ΜΙΑ
ΧΡΗΣΙΜΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ..
Μας ρωτούν αν το ARCOS II
σχεδιάστηκε σαν τον 'μεγάλο αδελφό' του Nimiel II ή
σαν την 'οικονομική' έκδοση του ARCOS X..
Η αλήθεια είναι ότι
το ηχείο αυτό στηρίχθηκε εξ ολοκλήρου στο ARCOS X,
αφού πρόκειται για ηχείο δαπέδου τύπου MMT με
8-άιντσα woofer, όπως ακριβώς και το ARCOS X. Ποιά είναι
λοιπόν η διαφορά ?
Μα η χρήση
διαφορετικών μονάδων της SEAS, που για μας
επιβεβαίωσε για άλλη μία φορά τον 'θρύλο' της
σειράς woofer πολυπροπυλενίου της SEAS και έκανε
ακόμα πιο προσιτό ένα ηχείο αυτού του όγκου και
αυτής της κατηγορίας στους φίλους DIYers.
Για μία ακόμα φορά οι
παλαιότεροι κάτοχοι των Nimiel και Arcos (στην πρώτη
έκδοσή τους με μονάδες Audax) πρόσθεσαν στην
σχεδίαση και εξέλιξη του νέου Arcos τις απαραίτητες
'πινελιές'.
Το project του Arcos II
απευθύνεται σε χώρους ακρόασης 20 έως 40 m2 με
μέτριο προς έντονο πεδίο ανακλάσεων (δηλαδή από
αρκετές έως πολλές σκληρές-ανακλαστικές
επιφάνειες όπως τζαμαρίες ή ακάλυπτο γρανίτη στο
δάπεδο και όχι λίγη επίπλωση).
Σχεδιάστηκε για να
αξιοποιήσει την ιστορική παράδοση του ηχητικά
'καθαρού κώνου 8 ιντσών φτιαγμένου από το
-καθιερωμένο εδώ και πολλά χρόνια-
πολυπροπυλένιο της SEAS.
Αυτό σε συνδυασμό με
το πολύ χαμηλής παραμόρφωσης 'μοτέρ' DD του ιδίου
μεγαφώνου εγγυήθηκε από την αρχή την πολύ μεγάλη
αντοχή σε ισχύ..
Η επιθυμία μας να
μπορεί να αναπαράξει πέρα από το βαθύ χαμηλό της
τζαζ, εξίσου υποδειγματικά την ατμόσφαιρα και
όλα τα ηχοχρώματα των ανθρώπινων φωνών,
γυναικείων και ανδρικών, μας έφερε κοντά στο
P21REX/DDP woofer 8 ιντσών της SEAS και στο αλουμινένιο tweeter
της ίδιας εταιρείας 25TAC/D.
Οπως αναφέρεται και
στην σελίδα του Nimiel II, το σκληρότερο τεστ
ακροάσεων -αυτό των μεγάλων ορχηστρών και
χορωδιών- απέδειξε ότι το συγκεκριμένο tweeter θέτει
εκτός συναγωνισμού με χαρακτηριστική άνεση μια
μεγάλη ομάδα από καταξιωμένα υφασμάτινα tweeter του
ανταγωνισμού και χωρίς ίχνος τραχύτητας
καταξιώνει όλες τις ευρωπαικές εταιρείες ηχείων
που το χρησιμοποίησαν (στις διάφορες παραλλαγές
μοτέρ και πρόσθιου ακουστικού 'φακού' που
κατασκευάζει η SEAS με βάση τον αλουμινένιο θόλο
25TAx/x).
Εμείς στην MTZ audio
επιλέξαμε ειδικά την έκδοση με θάλαμο ώστε να
μεγιστοποιήσουμε την ποιότητα του τελικού
αποτελέσματος.. Και φυσικά είμαστε οι πρώτοι που
φέραμε αυτήν την μονάδα στην Ελλάδα..
Οσο για το woofer, το
P21REX/DDP, η δημιουργία απαραμόρφωτων και ταυτόχρονα
πολύ υψηλών ηχητικών σταθμών SPL, είναι μια μάλλον
εύκολη υπόθεση χάρις στην μεγάλη διάμετρο πηνίου
φωνής (39mm) και την μεγάλη διαδρομή του κώνου ( 19mm
από άκρη σε άκρη ! ).
Οσοι θα ήθελαν να
κανονίσουν μια πολύωρη μουσική ακρόαση μπορούν
να επικοινωνήσουνε με την MTZ audio.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΤΗΣ ΚΑΜΠΙΝΑΣ..
Η σχεδίαση της
καμπίνας ενός ηχείου όπως το Arcos II στηρίχθηκε
στις ίδιες αρχές και λεπτομέρειες με εκείνες του
'μεγάλου' μοντέλου του Arcos-X. Ας παραθέσουμε
μερικές :
|
|
τοπολογία
MMT (lower Midbass, upper Midbass, Tweeter) για μια άριστη
τοποθέτηση των μουσικών ερμηνευτών στο
κατακόρυφο επίπεδο. Για εμάς στην MTZ audio η
τοπολογία αυτή έχει αποδείξει πλέον την
ανωτερότητά της στην δημιουργία του
στερεοσκοπικού φαινομένου,
|
|
βελτιστοποίηση
του πλάτους της μπάφλας (δηλ. του πλάτους του
ηχείου) για καθαρότητα στην εστίαση των οργάνων
μέσα στον χώρο ακρόασης,
|
|
προσεκτική
επιλογή της θέσης της μονάδας υψηλών συχνοτήτων
(tweeter) ως προς τις τρεις κοντινές ακμές της
καμπίνας του ηχείου για ελαχιστοποίηση των
προβλημάτων περίθλασης αλλά και για
βελτιστοποίηση της συμπεριφοράς του ηχείου
έναντι των ανακλάσεων οροφής και δαπέδου,
|
|
χρήση
κατάλληλης πυκνότητας MDF μεσαίου πάχους 22mm για
την υλοποίηση μιας αρκούντως στιβαρής καμπίνας
ικανής να συγκρατήσει τις μεγάλες στάθμες πίεσης
των ηχητικών κυμάτων που θα αναπτυχθούν στο
εσωτερικό της,
|
|
κατασκευή
πατούρας μεγάλης ακρίβειας για την απόλυτη
προσαρμογή κάθε μονάδας στην επιφάνεια της
μπάφλας του ηχείου,
|
|
κατάλληλη
επιλογή των θέσεων των μονάδων χαμηλών
συχνοτήτων και του ηχητικού σωλήνα (bass reflex) πάνω
στην καμπίνα του ηχείου, για ελαχιστοποίηση των
εσωτερικών στασίμων κυμάτων και των
εκπεμπόμενων από τον σωλήνα ηχητικών
παρα-προιόντων,
|
|
τοποθέτηση
κυλινδρικών 'νεύρων' εσωτερικά στην καμπίνα του
ηχείου για μείωση των δονήσεων των πλευρών της
κατά την ηχητική αναπαραγωγή και μείωση των
φαινομένων διαμερισματοποίησης της εσωτερικής
κοιλότητας του ηχείου,
|
|
χρήση
2 διαφορετικών ηχοαπορροφητικών υλικών με δράση
σε διαφορετικά επίπεδα : αδρανοποίηση των
ξύλινων τοιχωμάτων, αποτελεσματική απορρόφηση
των μεσαίων και υψηλών συχνοτήτων στο εσωτερικό
του ηχείου και τέλος αύξηση του φαινόμενου όγκου
του ηχείου για περαιτέρω βελτίωση της κάτω
συχνότητας αποκοπής της απόκρισης SPL.
|
|
ξεχωριστή
βάση στήριξης του σώματος του ηχείου με το
δάπεδο. Η βάση περιλαμβάνει κατάλληλα ελαστικά
παρεμβύσματα που απομονώνουν και απορροφούν τις
δονήσεις των μεσαίων συχνοτήτων.
|
|
ΤΟ ARCOS II
ΣΤΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ..
Και στο Arcos II
χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό ανάλυσης χαμηλών
συχνοτήτων LFA, από το οποίο προέκυψε μια ιδανική
τιμή όγκου 77 lt για το εσωτερικό της καμπίνας και
μια κάτω συχνότητα αποκοπής στα 32Hz.
Το καθοριστικό
σημείο της σχεδίασης της καμπίνας του ηχείου
-όπως πάντα- ήταν η ελαχιστοποίηση των
δευτερευόντων συντονισμών- χρωματισμών που θα
εκπέμπονταν από τον ηχητικό σωλήνα και τις
επιφάνειες των μονάδων μεγαφώνων.
Στα ηχεία υψηλής
πιστότητας πέρα από την ωφέλιμη συχνότητα
συντονισμού του σωλήνα, εμφανίζονται
δευτερογενείς εκπομπές, η στάθμη των οποίων
συχνά είναι ιδιαίτερα υψηλή. Η ελαχιστοποίηση
αυτής της στάθμης επιτυγχάνεται με την κατάλληλη
επιλογή των θέσεων των woofers και του ηχητικού
σωλήνα στο εμπρός μέρος του ηχείου.
Στο σχήμα που
ακολουθεί παρατίθεται η εργαστηριακή μέτρηση
της εκπομπής του ηχητικού σωλήνα ενός
ολοκληρωμένου ηχείου Arcos II με όλα τα απαιτούμενα
ηχοαπορροφητικά υλικά. Πράγματι η σχεδίαση
επαληθεύεται πολύ καλά αφού μόνον μία
δευτερογενής εκπομπή έχει αξιόλογη στάθμη και
αυτή είναι αρκετά χαμηλότερη από την ωφέλιμη
εκπομπή του ηχητικού σωλήνα στα 33 Hz.
ΤΟ ΚΥΚΛΩΜΑ
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ / CROSSOVER..
Οταν σχεδιάζεται ένα
ηχείο δαπέδου με δύο woofer και ένα tweeter (MMT), γενικά
είναι απαραίτητο η τοπολογία του κυκλώματος
crossover εκτός από το να εξασφαλίζει μια άριστη
συνεργασία των αποκρίσεων φάσης των επιμέρους
ακουστικών κλάδων (για άριστη 'σκηνική παρουσία'
του ηχείου), να δίνει και στο τελικό ηχείο μια όσο
το δυνατόν πιο επίπεδη και ωμική σύνθετη
αντίσταση.
Μετά από δεκάδες ώρες
προσομοιωτικής σχεδίασης αλλά και πειραματισμού
στο εργαστήριο και τον χώρο ακρόασης το κύκλωμα
crossover κατέληξε στην παρακάτω τοπολογία :
Οπως και με όλα τα
ηχεία της MTZ audio έτσι και στην περίπτωση του ARCOS II
στόχος μας ήταν από την αρχή να μπορέσει να
λειτουργήσει 'συνδυαστικά' με το πεδίο αντήχησης
(δηλ.ανακλάσεων) ενός καλού ή μέτριου χώρου
ακρόασης. Για αυτό δόθηκε μεγάλη σημασία στην
(ανηχοική) απόκρισή του στην περιοχή 500-3500Hz. Η
προσεκτική ακρόαση του ηχείου σε πάρα πολύ
μεγάλες ηχητικές στάθμες μέσα σε τυπικά δωμάτια
ήταν εξαιρετική !
Στο παραπάνω σχήμα
απεικονίζεται η (ανηχοική) απόκριση ηχητικής
ισχύος (που είναι διαφορετική από την στάθμη SPL)
του ηχείου σε απόσταση 1m και επί του άξονα της
μονάδας υψηλών συχνοτήτων (tweeter). Είναι φυσικό να
χαρακτηρίζεται από μικρή συμπίεση των
υψηλομεσαίων και υψηλών συχνοτήτων ώστε όταν
'συνδυαστεί' με το πεδίο ανακλάσεων του χώρου
ακρόασης, να φέρει το αρτιότερο ηχητικό
αποτέλεσμα στο σύνολο του ηχητικού φάσματος.
Και επειδή όλοι οι
χώροι ακρόασης δεν είναι φυσικά ίδιοι, το κύκλωμα
crossover του Arcos II περιλαμβάνει μια αντίσταση με
κυμαινόμενη επιτρεπτή τιμή, ώστε να μπορεί ο
κάτοχος του ηχείου να προσαρμόσει το ηχητικό
αποτέλεσμα στα δεδομένα του δικού του χώρου αλλά
και στις προσωπικές του προτιμήσεις.
Πολλοί DIYers
στρέφονται τα τελευταία χρόνια στην κατασκευή
των crossovers χωρίς πλακέτα/pcb, δηλαδή σε αυτό που
ονομάζουμε 'hardwired' υλοποίηση. Οι γειώσεις σε
τέτοιες υλοποιήσεις είναι κατά πολύ ανώτερες
εκείνων που προσφέρει ένα κοινό pcb, γεγονός που αν
συνδυαστεί με τα μεγάλα στιγμιαία ρεύματα ενός
ηχείου σίγουρα τους δικαιώνει..
Φυσικά οι
λεπτομέρειες μιας τέτοιας υλοποίησης είναι
πολλές και σημαντικές, όμως η MTZ audio παρέχει
(προφορικές) οδηγίες που θα ικανοποιήσουν και
τους πιο απαιτητικούς.
Σε ότι αφορά την
στέγαση των hardwired crossovers, παρέχονται αισθητικά
άρτιες λύσεις, κατάλληλα προσαρμοσμένες στις
ιδιαιτερότητες του καθενός..
ΠΕΡΙ
ΦΟΡΤΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ..
Το αναφέρουμε σε
πολλά σημεία στην ιστοσελίδα της MTZ audio : η έκφραση
'εύκολο-δύσκολο φορτίο' χρησιμοποιείται πολύ
συχνά μεταξύ των φίλων του 'audiophile' ήχου. Αλλοι
αποκαλούν εύκολα φορτία για έναν ενισχυτή τα
ηχεία που έχουν υψηλή ευαισθησία και δύσκολα
εκείνα με χαμηλή ευαισθησία. Εμείς
αντιλαμβανόμαστε το χαρακτηρισμό ενός ηχείου
σαν εύκολο φορτίο μόνον με βάση τα στιγμιαία
ρεύματα που αυτό θα απαιτήσει από τον ενισχυτή
που θα το οδηγήσει και -το σημαντικότερο- από τα
προβλήματα που θα προκαλέσει στην ανάδραση και
το τροφοδοτικό του.
Βέβαια, το ζήτημα
είναι πολύ μεγάλο για να μπορεί να εξαντληθεί
μέσα σε μερικές γραμμές κειμένου. Ετσι
προτιμούμε να συνοψίσουμε πολύ απλά τον στόχο
που θέσαμε από την αρχή για το διάγραμμα της
σύνθετης αντίστασης και του Arcos II : επίπεδη στην
συχνότητα και καθαρά ωμική (δηλαδή με όσο το
δυνατόν μηδενική γωνία ορίσματος). Στο παρακάτω
σχήμα απεικονίζεται πολύ καλά η φιλοσοφία αυτή.
Το μέτρο της
αντίστασης αποκλίνει ελάχιστα από τα 4Ω ακόμα και
σε συχνότητες πολύ πάνω από το άνω όριο των 20kHz !
Φυσικά κάτω από τα 300 Hz η παραλληλία των
εμπεδήσεων των δύο woofers προσδίδει στο ηχείο μια
συνολική εμπέδηση κάτω από τα 4Ω. Η ελάχιστη τιμή
αγγίζει τα 3Ω περίπου στα 180 Hz, τιμή που δεν μπορεί
να διορθωθεί στα πλαίσια ενός παθητικού
κυκλώματος crossover..
Αντίστοιχα το όρισμα
της συνολικής εμπέδησης του ηχείου με δυσκολία
ξεπερνά τις +/- 10 μοίρες στην περιοχή 200-40000Hz.
Εύκολα γίνεται
αντιληπτό το ότι το αποτέλεσμα σε επίπεδο
ακουστικής αναπαραγωγής σε μεγάλες και πολύ
μεγάλες ηχητικές στάθμες 'βοηθά' ακόμα και τους
μέτριας τροφοδοσίας τελικούς ενισχυτές..
A R C O S I I
speaker kit
λιανική τιμή
διάθεσης του πλήρους κιτ ζεύγους ηχείων : 1470.00
ευρώ
(περιλαμβανομένου
ΦΠΑ 19%)
Τεχνικές
Προδιαγραφές
δύο
δρόμων, τριών μονάδων μεγαφώνων (ΜΜΤ),
κομψή
καμπίνα από στιβαρό 22mm-MDF, έτοιμη προς βαφή
σχεδίαση bass-reflex με συχνότητα συντονισμού στα 34 Hz,
tweeter:
25TAC/D, Αλουμ.θόλος, 25mm, SEAS,
woofers:
P21REX/DDP, κώνος πολυπροπυλενίου 8'', SEAS,
ολικός
εσωτερικός όγκος: 77 lt,
εξωτ.διαστάσεις
σε mm: 274 x 1124 x 354 (WxHxD),
συχν.αποκοπής
της απόκρισης SPL (-6dB): 32Hz-40kHz,
μέση
ευαισθησία SPL (50-1200Hz): 92dB SPL / 1m / 2.83Vrms input (anechoic),
μέγιστη
συνεχής πρόσληψη ισχύος: 200W rms ανά κανάλι,
μέγιστη
στιγμιαία πρόσληψη ισχύος: 300W peak ανά κανάλι,
σύνθετη
αντίσταση: 4 Ohms (+/-0.5 Ω, +/- 10 μοίρες, 200Hz-40kHz),
συχνότητα
διασταύρωσης : 2.4 kHz.
πλήρες κιτ ηχείου που περιλαμβάνει καμπίνες (άβαφες),
βίδες, απορροφητικά υλικά, μονάδες μεγαφώνων SEAS,
υλικά για το κύκλωμα crossover, ηχητικό σωλήνα,
καλωδίωση, βάση ηχείου, ελαστικά παρεμβύσματα
βάσης. Δεν περιλαμβάνεται η πλακέτα-PCB, το
εξωτερικό κουτί στερέωσης για το κύκλωμα crossover
και οι επίχρυσοι ακροδέκτες τύπου μπόρνας. Με τα
παραδιδόμενα υλικά το crossover μπορεί να υλοποιηθεί
σε hardwired μορφή στο εσωτερικό της καμπίνας εφόσον
το επιθυμεί ο αγοραστής του κιτ.
Σχέδια
Σημ. : η παρακάτω
εικόνα οδηγεί σε αρχείο τύπου pdf.
To copyright των φωτό
που προηγήθηκαν ανήκει στην MTZ audio.